Positief, nuchter en altijd op zoek naar mogelijkheden.

Meer over mij

Ruim 20 jaar ben ik docent en mentor geweest op een school voor voortgezet onderwijs. Daar heb ik veel ervaring opgedaan hoe mijn leerlingen, de pubers, denken en leren. Ik heb gezien wat ik als mentor wel en niet kon bieden wat betreft het leren studeren. Ik wil jullie mijn ervaring als mentor delen over de strijd die ik met de pubers heb gehad over huiswerk maken en het leren. Het zweet brak mij ook regelmatig uit en werd boos op de reacties van de leerlingen. Dat ze niet te motiveren waren en dat ze niet inzagen dat het belangrijk voor ze was irriteerde me. Elke keer weer probeerde ik een ander manier uit. Ik bereikte niet wat ik wilde bereiken bij de pubers in de klas. Totdat ik de manier gevonden had: echt luisteren!
Ik besef maar al te goed hoe dit de sfeer kan verpesten thuis en dat je al ouder het ook niet meer weet. Ik zat ook elke keer met mijn handen in mijn haar, alleen met het verschil dat het mijn leerlingen waren en niet mijn kinderen. Dat is wel even wat anders. In een artikel in de TC Tubantia vertel ik over hoe ik ouders help om meer grip te krijgen op hun puberende kind. Klik hier om het artikel te lezen.

Door mijn gesprekken met ouders en hun positieve feedback kwam ik er achter dat ik goede dingen had gedaan. “Je hebt ons vertrouwen gegeven” en “je heb ons geholpen meer rust te creëren thuis” hoorde ik van ouders bij de diploma uitreiking van hun kind.
Dit heeft mij doen besluiten het roer om te gooien en mijn missie te volbrengen: Door voor iedereen rust te creëren in huis, van de puberteit een gezellig tijd te maken. Hoe zou het zijn dat je goed met elkaar blijft praten en dat de sfeer thuis gezellig is? Ik wil je graag begeleiden om positief en vol zelfvertrouwen de puberteit door te gaan!

Sinds ik 12 jaar geleden moeder ben geworden, merk ik hoe kwetsbaar en beïnvloedbaar je bent als het om je kinderen gaat. Ik wil het beste voor mijn kinderen en ik merk dat ik soms adviezen aanneem van anderen die eigenlijk helemaal niet bij je passen. De afgelopen jaren werd ik me ineens bewust wat dit met me deed. Ik werd onzeker en verloor mijn zelfvertrouwen wat betreft het opvoeden van mijn kinderen. Toen realiseerde ik mij, dat ik in de vele jaren als docent, mentor en leerlingbegeleider van pubers vaak ouders adviseerde te kijken naar wat je puber nodig heeft en naar wat jij belangrijk vindt in je opvoeding. Dit ben ik toen voor mezelf gaan toepassen en merkte dat mijn zelfvertrouwen groter werd en dat ik me nu niet meer laat beïnvloeden door anderen. De sfeer is er thuis veel gezelliger van geworden.

Nu ik zelf een dochter heb die de puberteit in gaat, denk ik geregeld terug aan de tijd dat ik zelf puber was. Dat deed ik ook wel als docent, maar nu maak ik het van dichterbij mee. En het eerste wat mij dan te binnen schiet is:
“Als ik als puber wist wat ik nu weet, was mijn puberteit heel anders verlopen”.
Dan had ik vast meer zelfvertrouwen gehad omdat ik dan anders met school om zou zijn gegaan. Ik realiseer me nu dat ik een hele andere aanpak nodig had op school. Ik moest stil zitten in de klas en thuis uren achter elkaar huiswerk maken, terwijl ik zo van bewegen hield. Ik weet nu wanneer ik op een actieve manier geleerd had (dit heb ik samen met mijn leerlingen ondervonden) en regelmatig kort pauze had genomen dan had ik niet 8 jaar over de HAVO gedaan. Zo ben ik mijn leerlingen gaan coachen. Goed luisteren naar waar zij behoefte aan hadden, kijken waar ze goed in waren en daarop in spelen. Ik zag dat ze meer gemotiveerd raakten om wat aan school te doen. Wat een mooie ontwikkelingen heb ik ze  door zien maken als je leert op jouw manier!
Dit pas ik nu ook toe bij mijn dochter (straks natuurlijk ook bij mijn andere dochter), omdat ik haar en mezelf een gezellige puberteit wens!

Maar ja, wat is die manier dan? Ik help je graag dit samen uit te zoeken, zodat iedereen zich gezien en gehoord voelt en de sfeer in huis weer gezellig wordt!

Wil je weten hoe ik dat doe, kijk dan onder aanbod en zie wat ik voor je kan betekenen.